torsdag 27 september 2007

Livlös av Mark Billingham

Mitt bland all läxläsning och alla lektionstimmar har jag faktiskt hunnit läsa en bok. Den heter Livlös och är skriven av Mark Billingham. En författare som åtminstone jag aldrig har hört talas om tidigare. Kritikerna är lyriska till den här boken: lysande, tankeväckande och gripande är tre av alla lovord som denna bok har fått.

Handlingen utspelar sig bland uteliggarna i London där brutala mord begås. Polisen infiltrerar uteliggarna med en av sina egna för att försöka få fast mördaren. Spåren leder till slut fram till militären, men kommer dom att hitta den skyldige i tid?

Boken ger en, vad jag tror, skrämmande lik verklighet av hur livet som uteliggare verkligen är. Tempot i boken är dock alldeles för lågt och den där riktiga spänningen infinner sig aldrig. Innan jag "avfärdar" Billingham från listan över läsvärda författare ska jag ge honom en chans till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar