måndag 16 juni 2008

De som dödar av John Connolly

De som dödar av John Connolly är en märklig bok och då tänker jag framför allt på handlingen och författarens förkärlek för djuret som jag avskyr mest av allt, nämligen spindlar *rysningar*.

Handlingen utspelar sig i USA (detta trots att författaren är irländare). I norra Maine upptäcks en massgrav med kvarlevorna av Aroostookbaptister. Grace Paltier hittas död och poliserna klassar det som självmord. Det är dock många som är tveksamma till att det verkligen överensstämmer med sanningen. Charlie Parker anställs för att bringa klarhet i frågan. Det dröjer inte länge innan Parker inser att Grace självmord och massgraven hör ihop.

Detta är en oerhört blodig historia som inte lämnar mersmak hos mig i alla fall. Människor med spindelfobi gör nog bäst i att välja en annan bok från hyllan eftersom det formiligen kryllar av dem på var och varannan sida. Den här boken tänker i alla fall jag glömma så fort som möjligt och det gör jag genom att läsa en bok av Ian Rankin som är mer i min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar