måndag 28 juli 2008

Vedergällningen av Mark Billingham och Nattrond av Helene Tursten

Jag är inne i en riktig läsperiod nu och avverkar böcker på löpande band.

Mark Billingham hör numera till en av mina favoritförfattare. Tidigare har jag läst boken Sömntuta och den var helt enkelt omöjlig att lägga ifrån sig. Detsamma gäller för Vedergällningen. Huvudrollen innehas av kommissarie Tom Thorne och hans uppdrag den här gången är att få stopp på en mördare som har tagit som sin plikt att mörda sexförbrytare. Offren hittas på sjaskiga hotell; fastbundna, nakna och misshandlade till oigenkännlighet. Jag kommer tveklöst att läsa mer av honom. Näst på tur står hans bok Offerlek.

Nu har jag läst en hel rad med böcker av Helene Tursten. Senast ut är Nattrond. Historien är kopplad till Löwanderska privatsjukhus där en sjuksköterska mördas. En annan sjuksköterska försvinner spårlöst. Det enda vittnet är övertygad om att hon såg syster Tekla, en sköterska som hängde sig på sjukhusets vind för mer än femtio år sedan. Det här är inte den bästa bok som Tursten har skrivit men inte den sämsta heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar