lördag 11 oktober 2008

Djävulsk risk av Scott Frost

Lägg namnet Scott Frost på minnet! Hans debutroman Djävulsk risk kryper under skinnet på läsarna och håller dem kvar med järnhand. Boken har en otroligt spännande intrig som är kryddad av ett genialiskt språk. Ja, språket är så bra så jag måste bara dela med mig av några smakprov: "Det luktar så gott att man vet att något hemskt har hänt." (s.9), "Det enda som var påtagligt i det här var poliserna som spände upp de gula avspärrningsbanden, Daves bruna sko framför dörren som om den var på väg att ta nästa steg [...] " (s.43), "De som inte kan undervisa blir gymnastiklärare, de som inte kan bli gymnastiklärare blir rektorer" (S.61). Lysande!!

En annan sak som är värt att nämna är att huvudpersonen heter Alex Delillo och är kommissarie vid Los Angeles mordrotel. Det låter inte så anmärkningsvärt vid första ögonkastet men när man inser att det är en förkortning av Alexandra och att boken är skriven i jag-form blir det hela lite mer spännande. Jag kan inte minnas att jag någonsin har läst en sådan bok tidigare. Har ni?

Nu ska jag genast kasta mig över bok nummer två som heter Var inte rädd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar