söndag 27 april 2008

Det mörka arvet av Reginald Hill

Det mörka arvet handlar om Peter Pascoes jakt på sitt förflutna. Samtidigt som han gräver i sin egen personliga historia utreder hans kollegor ett människoskelett som en grupp djurrättsaktivister hittade på mark tillhörande ett stort läkemedelsföretag. De båda historierna vävs snart samman till en och samma utredning.

Ingen av Reginald Hills böcker som jag tidigare har läst fick mig direkt att hoppa och studsa av förtjusning. Och den här boken utgör inget undantag. Historien är seg och mellan varven ganska långtråkig. Vissa delar hoppade jag helt enkelt över. Om jag ska hitta något positivt att säga om boken så måste det bli humorn. Vissa kommentarer är helt och hållet klockrena och metaforerna är alldeles lysande. I övrigt hör den här boken tyvärr till kategorin "Bottennapp"!

Hur vissa kritiker kan höja boken till skyarna går utöver mitt förstånd. Så här skriver till exempel GQ: "Så bra som en engelsk kriminalroman någonsin kan bli". Personen i fråga har uppenbarligen inte hört talas om författare som till exempel Colin Dexter, P.D James och Peter Robinson, bara för att nämna ett fåtal. Nåväl, det finns ju en lösning på problemet. Hädanefter ska jag låta Reginald Hills böcker stanna kvar på hyllan för att istället utforska biblioteket efter nya bekantskaper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar