fredag 20 februari 2009

Blunddockan av Jeffery Deaver

När jag äntligen hade fått "Blunddockan" av Jeffery Deaver i min hand började jag med intresse att läsa baksidetexten. Redan där började jag misstänka att jag skulle bli besviken. Där står bl.a. "I Blunddockan introduceras förhörsledaren Kathryn Dance. Hon gästspelade som konsult åt självaste Lincoln Rhyme i Tid att dö men här har hon huvudrollen."

Såväl Lincoln Rhyme som hans flickvän/partner Amelia Sachs lyser med sin frånvaro, och de är ju de som jag har "lärt känna" som jag vill läsa om, inte någon expert på förhör och kinesik (kroppsspråk). Dessutom känner jag inte alls igen Deavers språk: det finns en hel uppsjö av beskrivande pauser och irriterande paranteser som gör att flytet i läsningen och spänningen i intrigen går helt förlorade.

Jag slutade läsa efter ca 8 kapitel och jag har bara en sak att säga: fy vilken besvikelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar