onsdag 25 mars 2009

Jag ska hitta dig en dag av Joy Fielding

För några år sedan slukade jag allt jag kunde komma över av Joy Fielding. "Bilden av en främling", "Ingen återvändo", "Hotet från en okänd", "När skymningen faller" och "Viskningar och lögner" avverkades i snabb takt. När jag hade läst ut sista boken i raden kände jag mig dock ganska mätt. Detta trots att hennes böcker är förknippade med nagelbitarspänning, oväntade vändningar i intrigen och ren och skär psykologi. Varför? Jo, det finns ett tema som hela tiden återkommer i hennes böcker: den ensamstående kvinnan som har flytt från sitt gamla liv och skapat sig en ny existens. Sedan kommer exmannen, en seriemördare eller likande och vänder upp och ner på kvinnans nya tillvaro. Så även i hennes roman "Jag ska hitta dig en dag".

Jamie Kellogg träffar Ralph Fisher på en bar och de hamnar i säng. Hon tror sig ha hittat mannen i sitt liv: han är öm, sexig, han lyssnar och han är något av en äventyrare. Ganska snart efter deras första möte övertalar han Jamie att följa med honom på en resa. Målet för resan är Mad River Road där Ralphs exfru lever under skyddad identitet, livrädd för att hittas. Resan börjar som ett romantisk äventyr men under resans gång förändras Ralph och den blir till en mardröm för Jamie.

Mord, spänning och hämnd utlovas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar