söndag 6 april 2008

Mysteriespel av Reginald Hill

Boken Mysteriespel är skriven av Reginald Hill. Den handlar om hur chefen, Andrew Dalziel, vid kriminalpolisen blir vittne till ett mord. Han känner sig helt säker på vem den skyldige är, men kollegorna tror att han har misstagit sig. Deras tvivel stärker dock Dalziels beslutsamhet och han kämpar oförtrutet vidare för att lösa fallet. Ett fall som försvåras av att en anonym brevskrivare gång på gång hotar med att begå självmord.

Parallelt med utredningen deltar Dalziel i "Mysteriespelet" som regissören Eileen Chung håller på att sätta upp. Rollen som Gud tillfaller Andrew Dalziel som är som klippt och skuren för rollen.

När jag läste Dalen som dränktes störde jag mig på Dalziels dialekt. Det behövde jag inte göra den här gången eftersom översättaren är en annan.

Reginald Hill fick "Gold Dagger-priset" för bästa kriminalroman för den här boken. Riktigt så bra tycker jag inte att den är. Jag skyndade mig att läsa färdigt den för att jag skulle få sätta tänderna i "Tyskungen" av Camilla Läckberg. Och det är precis vad jag ska göra.... NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar