onsdag 22 april 2009

Diagnos Gisslan av Peter Gissy

"Diagnos: Gisslan" är Peter Gissys nionde kriminalroman i Göteborgsmiljö. Den handlar om ett bankrån som går snett. Då polisen lyckas skjuta sönder däcken på flyktbilen tvingas de till att snabbt få tag på ett nytt fordon. De får tag på en Mercedes på en bensinstation och de tar bilens ägare med sig: Robert Krügers svärfar Sven. Han lider av svåra hjärtproblem så polisen måste jobba snabbt för att hitta rånarna och Sven. Under tiden som jakten fortskrider dör fler offer och Robert Krüger känner sig tvingad att gå bakom ryggen på polisen och gå med på rånarnas krav om en ansenlig summa pengar.

Jag har läst flera böcker av Peter Gissy och de håller en ganska bra klass. Jag räknar dock inte in honom bland de allra bästa. Det finns såväl svenska som utländska författare som ligger steget före såväl vad gäller intrig, spänning som miljö- och personbeskrivningar. Nu håller jag på att läsa "Equinox" av Michael White och trots att jag bara har läst ett par kapitel så går det en kall kår bakom ryggraden bara jag tänker på den boken. Spännande, spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar