fredag 17 augusti 2007

I mördarens rum av P.D. James

Jag har på nytt läst en bok skriven av P.D James. Hon har återigen lyckats med en tät intrig och en spännande historia. Men för ovanlighetens skull så tycker jag att hon har ägnat sig på tok för mycket åt miljöbeskrivningar. Det kan visserligen förklaras med att det är många personer som har fått ett stort utrymme i den här romanen, men trots det så tynger de ner och sinkar historien. Den är dock klart läsvärd och ju mer jag läser av henne desto mer skulle jag önska att hennes böcker återigen kunde skildras med Roy Marsden som Adam Dalgliesh. Det är väl otroligt länge sedan dessa visades, eller hur?

Nu kommer säkert någon att påpeka "Men du tycker ju inte om filmer som är baserade på böcker" men faktum är att det finns några undantag från den regeln.
Serierna om Kommisarie Lynley hör till en av dom. Även om jag blev lite snopen första gången jag såg ett avsnitt eftersom varken han eller Barbara Havers såg ut som jag hade förväntat mig. Ej heller bilen var riktigt densamma men vad gör det när serierna ändå är välgjorda med en spännande intrig.

Hon som spelar Barbara Havers var för övrigt med i det första avsnittet av Rebus som gick för två veckor sedan. Då spelade hon inte polis och det är kul att se att skådespelarna inte fastnar i ett och samma fack.

För övrigt är det Löftet om en lögn skriven av Howard Roughan som står på tur i bokhyllan. Det är första gången som jag kommer att stifta bekantskapen med honom och texten på framsidan låter lovande: "En knockout-thriller med en av de mest spännande rättegångsskildringar jag läst" - James Patterson

Man får förmoda att Mr Patterson inte har läst Stieg Larssons tredje bok för den rättegången var något alldeles extra. Jag njöt i fulla drag och jag log i mjugg allt eftersom den fortskred. Snacka om skrivarkonst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar