söndag 26 augusti 2007

Självrisk av Elsebeth Egholm

För en tid sedan läste jag för första gången en bok av en dansk författare. Kritikerna jämförde henne bland annat med Anne Holt och det är nog därför som boken följde med mig hem. Jag är annars lite skeptsik mot "nya författare". Varför vet jag egentligen inte men oftast läser jag författare som jag har hört andra prata om eller som jag har läst en recension av.

Självrisk handlar i alla fall om journalisten Dicte Svendsen vars dotter hittar ett lik bara en liten bit från deras hem. Mordet är ovanligt brutalt och Dicte gör allt för att hjälpa polisen i sitt arbete med att fånga mördaren. Hennes bevakning av mordet gör att jakten ganska snart blir både personlig och farlig. Helt klart en läsvärd bok!

Boken är för övrigt en fristående fortsättning på Dolda fel och brister som jag naturligtvis inte har läst eftersom jag min vana trogen aldrig börjar läsa böckerna i rätt ordning :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar